Małym podatnikom i podatnikom rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej ustawodawca dał możliwość rozliczania w kosztach podatkowych wydatków związanych z nabyciem czy wytworzeniem środków trwałych w formie jednorazowej amortyzacji w oparciu o art. 22k ust. 7-13 ustawy o pdof i odpowiednio art. 16k ust. 7-13 ustawy o pdop. Preferencję tę można zastosować m.in. w odniesieniu do zaliczonych do grupy 7 KŚT środków transportu. Ustawodawca zastrzegł jednak, że nie dotyczy ona samochodów osobowych.
Zrównanie motocykla z samochodem osobowym potwierdziło Ministerstwo Finansów. Wskazuje on, że samochód osobowy to pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, ze wskazanymi w tym przepisie wyjątkami. Zdaniem Ministerstwa Finansów sformułowanie "pojazd samochodowy" powinno tu być rozumiane zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Z przepisów o ruchu drogowym wynika z kolei, że pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, jednak określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. Z kolei motocykl definiują one jako pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół. Ministerstwo Finansów na tej podstawie uznaje, że w świetle ustawy o pdof motocykl mieści się w definicji samochodu osobowego.
Taka klasyfikacja niesie określone, niekorzystne dla przedsiębiorców konsekwencje. Przede wszystkim oznacza to brak możliwości amortyzacji motocykla metodą degresywną oraz metodą jednorazowej amortyzacji. Ponadto w przypadku niewprowadzenia na stan środków trwałych motocykla wykorzystywanego do celów firmowych należy wydatki związane z jego eksploatacją rozliczać poprzez ewidencję przebiegu pojazdu według stawek za 1 km przebiegu pojazdu dla samochodu osobowego wskazanych w rozporządzeniu dotyczącym dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. MP